Vad jag äter

Efter att ha läst lite om keto/lchf hos Next Level Biohacking/Martina Johansson, och också fått tag i en av hennes böcker bestämde jag mig för att testa och se hur det känns. Jag har alltså styrt om min mat från att fokusera på kolhydrater till att fokusera på fett.

Grillat fläsk med smörstekt zucchini.
Kycklingklubba med spenat- och zucchinigratäng.

Jag tycker inte det är obehagligt att äta fett, tvärtom. Jag gillar de flesta typer av fett. Däremot känner jag mig lite begränsad när det kommer till inspiration och variation på tillbehören. Men det kommer väl kanske också med tiden.

Lyxfrukost: kaffe med grädde, keso blandad med vispad grädde, smaksatt med citronskal och vaniljpulver och toppad med mandel och blåbär.

Just nu, i början, är jag någorlunda strikt. Egentligen inte för att jag tror att jag behöver vara det, utan för att jag är nyfiken på hur det känns att hamna i ketos. Vissa tycker det är väldigt jobbigt, medan andra inte upplever några problem när kroppen ställer om till att drivas på fett. Jag misstänker att jag är en av de som inte har så stora problem. Som en bonus ger våra mattider mig möjligheten att ha periodisk fasta på 12-13 timmar över natten och därmed hjälpa kroppen att gå över till att använda energi från fett.

Jag tror att det jag känner av mest är ökad förbränning och därmed att jag känner mig varmare än vanligt och svettas mer. Jag tycker också att det är lite trist att inte få lov att småäta på kvällarna när barnen har somnat. Inte för att jag smååt speciellt mycket innan, men nu när jag inte ska göra det så saknar jag det.

Möjligen är det också så att mitt humör har blivit lite jämnare och jag känner mig inte lika hungrig längre, även när det går lång tid mellan måltider. Det är väl ett tecken på att mitt blodsocker håller sig på en jämn nivå, och det gör ju att jag slipper hunger-irritationen.

Lämna ett svar